Öne Çıkanlar hollanda son dakika parasız yatılı sınavı esra erol yeni sezona olacak mı kısmetse olur didem ve tuğçe afyon seçim sonuçları

Ay tutulmasında dua okunur mu hangi duaların okunması gerekiyor

Aka Okulları Astronomi Hocası Erkan Arı yaptığı açıklamada, bu akşam saat 18.50'de Dünya'nın yarı gölge konisinin Ay'ın üzerinden geçeceğini, Ay, Güneş'in bir kısmından ışık alırken diğer kısmından ışık alamayacağını ve kısmi tutulma başlayacağını bildirdi. Arı, Türkiye'den bu sürecin Ay'ın geç doğmasından dolayı gözlemlenemeyeceğini, saat 20.22'de Dünya'nın tam gölge konisinin Ay'ın güneyinden giriş yapacağını, saat 21.20'de Ay'ın yaklaşık olarak %22'sini kapatacağını ve azami tutulma gerçekleşeceğini söyledi.
Arı, tam gölge konisinin bulunduğu bölgelerin Güneş'ten ışık alamadığı için, saat 21.20'den sonra tam gölge konisinin Ay'ın güney doğusundan azalarak çıkacağını ve saat 22.18'de parçalı tutulma sona ereceğini ifade etti. Saat 23.50'de Dünya'nın yarı gölge konisi de çıktıktan sonra tutulmanın biteceğini söyleyen Arı, Parçalı Ay Tutulması’nın yaklaşık 1 saat 55 dakika, tutulmanın tümü ise yaklaşık 5 saat süreceğini ve tutulma ortasında Ay'ın parlaklığının yaklaşık 3 kat azalacağını ifade etti. Tutulma esnasında Ay'ın Dünya'ya olan uzaklığının yaklaşık olarak 394 763 km olacağını ve Ay'ın görünür büyüklüğünün 31' açı dakikası olacağını sözlerine ekleyen Arı ayrıca, tutulmanın, Asya, Avrupa, Afrika ve Avustralya kıtalarından gözlenebileceğini, Türkiye'de Ay kırmızı renkte doğacağını ve kısmi tutulma gerçekleşmiş olacağını ifade etti.

NASA CANLI YAYIN


Tutulma esnasında Ay Oğlak Takımyıldızının önünde olacak.
18.50.02 Kısmi Tutulma Başlangıcı
20.22.55 Parçalı Tutulma Başlangıcı
21.20.32 Azami Tutulum
22.18.10 Parçalı Tutulma Sonu
23.50.56 Kısmi Tutulma Sonu
Ay; İstanbul'da saat: 20.03'de
Tekirdağ'da saat: 20.08'de doğacak
Ay, Dünya'nın arkasını dolanıp gölgesine girdiğinde Ay tutulması olur. Ay tutulmaları sadece dolunay evresinde gerçekleşir, Ay yüzeyini süpüren bir karanlık disk gölgesini görülür, bu dünyanın gölgesidir.
Tutulmanın olabilmesi için, Ay’ın, Dünya etrafındaki yörüngesiyle, Dünya’nın Güneş etrafındaki yörüngesinin kesişim yerlerini belirleyen düğüm noktalarında veya bu noktalar civarında (dolunay safhasında) bulunması gerekir.
Ay, Dünya etrafında yılda yaklaşık 12 kez dolanır. Dolayısıyla, eğer Ay’ın yörünge düzlemi Dünya’nınkiyle çakışık olsaydı, bir yılda 12 kez Ay tutulması meydana gelebilirdi. Fakat durum böyle değildir. Ay’ın yörünge düzlemi ile Dünya’nınki arasında yaklaşık 5 9′ lık bir açı vardır. Bu açı nedeniyle Dünya, Ay ve Güneş, Ay’ın Dünya etrafındaki her dolanımında tam olarak aynı doğrultuda bulunmazlar. Böylece her ay bir Ay tutulması oluşmaz. Nitekim bir yılda hiç Ay tutulması olmayabileceği gibi, en çok üç Ay tutulması meydana gelebilir.
Tam, parçalı ve kısmi olmak üzere üç tip Ay tutulması vardır. Bir Ay tutulmasının gerçekleşebilmesi için Dünya ile Ay'ın yörüngelerinin düğüm noktalarında veya düğüm noktalarına çok yakın konumda olmaları gerekir. Aksi durumda düğüm noktalarının yakınlığına göre parçalı ya da kısmi tutulma gözlenir. Ay'ın uzaklığının tutulmaya etkisi ise, Ay ne kadar Dünya'ya yakınsa tutulma sürelerinin de o kadar artmasına sebep olur. 

Rasûlullah(s.a.v)Efendimiz buyurdu ki:

Güneş ve ay,Allah’ın kudretini gösteren ayetlerden iki ayettir.Birinin ölümü veya doğumu için tutulmazlar.Bunların tutulduğunu gördüğünü zaman Allahu Teâla’ya dua ediniz,tekbir getiriniz ve sadaka veriniz.

Bazı rivayetlerde de sadece”Bunu gördüğünüz zaman Allah Azze ve Celle’yi zikrediniz.”denilmiştir.

Abdurraman b. Semure(r.a)dedi ki:

Güneş tutulmuştu.Allah Rasûlü’ne geldim.Kendisi namazdaydı.Ellerini kaldırarak güneş açılıncaya kadar tesbih,tehlil,tekbir,hamd ve dua etti.Güneş açılınca iki sure okuyarak iki rekat namaz kıldı.”

Tesbihler:

Tesbih:Sübhânallah

Tehlil:Lâ ilâhe illallah

Tekbir:Allahu Ekber

Hamd:Elhamdülillah

Güneş ve ayın tutulması hallerinde Allah’ı Teâlâ’yı zikretmeyi dua et­meyi çoğaltmak sünnet olduğu gibi, tutulmadan dolayı namaz da kılmak sünnettir. Bunun, müslümanlaın icmaı ile sabit olduğu bilinmelidir.
458- Hazreti Aişe’den (Radıyallahu Anha) rivayet edildiğine göre, de­miştir ki, Resûlüllah Sallallahu Aleyhi ve Sellem şöyle buyurdu:
“Güneş ve Ay, Allah’ın (kudret ve azametine delâlet eden) alâmetle­rinden iki alâmettirler, hiç kimsenin ölümünden ve doğumundan dolayı tutulmazlar. Bunu (tutulma halini) gördüğünüz zaman, Allah Teâlâ’ya duâ edin, tekbir getirin ve sadaka verin.”[11]


Yine Buharı ve Müslim’in bazı rivayetlerinde şu ifade vardır: “Bunu (tutulma halini gördüğünüz zaman, Allah Tealâ’yi zikredin.”
Keza bunu, İbni Abbas’ın rivayetinden naklettik. Yine Buharî ve Müs­lim’in Sahîh’lerinde, Ebû Musa El-Eş’ârî’nin Peygamber Sallallahu Aley­hi ve Sellem’den şu naklini rivayet ettik: “Bu (ay ve güneş) tutulma halle­rinden bir şey gördüğünüz zaman, Allah’ı anmaya, ona duâ etmeye ve on­dan mağfiret dilemeye iltica edin.”
Yine Buharî ve Müslim’in Sahîh’lerinde, Muğîre ibni Şube’den şu ri­vayet vardır: “Bunu (güneş ve ay tutulma hallerini) gördüğünüz zaman, Allah’a duâ edin ve namaz kılın.” Buharî, yine bu rivvayetin aynısını, Ebû Bekre’nin rivayetinden nakletmiştir. En doğrusunu Allah bilir.
459- Abdurrahman ibni Sümre’nin rivayetine göre, şöyle demiştir: “Gü­neş tutulmuşken Peygamber Sallallahu Aleyhi ve Sellem’in yanma vardım ki, namazda durulduğu gibi, ayakta ellerini kaldırarak teşbih ediyor, teh-Iil getiriyor, hamd ediyor, tekbir getiriyor ve duâ ediyordu! tâ güneş açı­lıncaya kadar… Güneş açılınca, iki sûre okudu ve iki rekât namaz kıldi”[12]
Güneş tutulması namazında kıraati (kur’an okumayı) uzatmak müs-tahabdır. Birinci rekâtta, Bakara sûresi kadar; ikincide ikiyüz âyet, üçün­cüde yüzelli âyet ve dördüncüde de yüz âyet kadar okunması müstahab olur. Birinci rekatın rükû’unda yüz âyet miktarınca, ikinci ve üçüncü rü-kûlarda yetmişer ve dördüncüde elli âyet miktarınca teşbih getirilir, secde de, rükû gibi uzatılır, birinci secde, birinci rükû kadar ve ikinci secde, ikinci rükû kadar uzatılır. Doğru olan budur. Bu konuda alimler arasında bili­nen ihtilâflar vardır. Benim anlattığım, secdeyi uzatmanın müstahab olu­şunda şüphe edilmesin. Bununla beraber, alimlerimizin kitablarmda meş­hur olan, uzatılma yapılmaz, hükmüdür. Fakat bu yanlıştır yahud zayıf­tır; doğrusu uzatılmasıdır. Bu husus, Buharî ve Müslim’in Sahîh’lerinde, çok yollarla Resûlüllah Sallallahu Aleyhi ve Sellem’den sabit olmuştur. Ben bunları delil ve şahidleriyle “Mühezzeb” şerhinde açıkladım; ve orada an­lattıklarıma burada işaret ettim ki, aykırı olan sözlere aldanılmasm.
İmam Şafi’î (Rahimehullah) da, bu namazın uzatılmasının müstahab olduğunu çok yerde göstermiştir. En doğrusunu Allah bilir.
Alimlerimiz demiştir: İki secde arasında oturma işi uzatılmaz; diğer namazlarda âdet olduğu gibi yapılır. Söyledikleri bu söz, sağlam değildir. Çünkü sahîh olan hadîste, uzatılması sabit olmuştur. İkinci rükûdan doğ­rulunca ve teşehhüdde oturulunca, bunlar uzatılmaz. En doğrusunu Al­lah bilir. Bütün bu uzatmalar terk edilip yalnız Fatiha okunsa, namaz sa­hih olur. (Hanefî’lerde bir sûre ilâvesi vacib olduğu İçin bu terk edilmez).
Rükûdan her kalkışta: “Semialîâhu limen hamideh, rabbenâ hkelhamd” “Allah’a hamd edenin Allah hamd ini işitir, rabbimiz hamd sanadır” demek müstahabdır. Biz bunu Buhârî’nin Sahih’inde rivayet ettik.


Ay tutulmasında kıraati aşikâre yapmak sünnettir. Güneş tutulmasın­da ise kıraati gizli yapmak müstahaptır.
Namazdan sonra imam iki hutbe irad eder. Bu hitabelerinde insanları Allah’ın kudret ve azameti ile korkutur ve onları Allah’a ibâdet ve itâata teşvik eder, sadaka vermeyi, köle âzâd etmeyi tavsiye eder. bu hususlar, sahîh olan hadîslerde sabit olmuştur. Ayrıca Allah’ın nimetlerine karşı şük-retmeye teşvîk eder, gaflet ve aldanmadan sakındırır. En doğrusunu Al­lah bilir.
460- (Hz. Ebû Bekir’in kızı) Esma’dan (Radıyallahu Anhüma) rivayet edildiğine göre şöyle demiştir:
“Resûlüllah Sallallahu Aleyhi ve Sellem, güneş tutulmasında köle âzâd etmeyi emretmiştir.”[13] En doğrusunu Allah bilir

Avatar
Adınız
Yorum Gönder
Kalan Karakter:
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.